Selasa, 12 Mei 2015

10 Tahun, Lelaki Ini Mengelilingi Amerika Dengan Motorsikal Bersama Anjing.



Kehilangan orang tersayang memang sangat menyedihkan, walaupun banyak orang merasa tertekan. Perkara itulah yang dirasakan seorang lelaki berasal dari  Florida bernama Ara Gureghian (67). Lelaki tersebut merasa sedih selepas ibunya meninggal, ia melakukan perjalanan unik dengan mengelilingi Amerika dengan anjing. Ia kerap kali melewati medan ekstrem mulai dari ribut bahkan salji.


 Perjalanan itu sangan istimewa kerana hanya menggunakan motosikal . Ara yang berasal dari Naples, Florida ini mengaku sangat menikmati perjalanannya dengan ditemani anjingnya yang ia beri nama Pitbull. Bahkan ia telah menghabiskan masa selama satu dekad bersama anjing mengelilingi Amerika.

 Ia mengatakan jika pengembaraan tersebut merupakan terapi, ia juga mengabadikan foto dan menulis jurnal dari kisah sepanjang perjalanan yang telah ia lalui. Gureghian yang juga seorang chef profesional itu berkata, "Kami telah memandu motosikal sejauh 300,000 batu melewati laluan naik dan turun pusat USA, menerjang cuaca sejuk di musim panas dan cuaca yang lebih hangat di musim sejuk."



Ia memutuskan untuk mengeliling Amerika dengan motosikal selepas tidak kuasa mengatasi kesedihannya kehilangan  anak yang bernama Lance. Ia selama satu dekad terakhir telah memilih untuk hidup secara normal atau mengembara.


 Dalam perjalanannya itulah ia mencari anjing yang menjadi mangsa penganiayaan oleh majikannya. Ia kemudian menolong anjing tersebut dan diletakkan di sespen sebelah motosikalnya. Ia berkata, "Saya ingin anjing itu dan saya mendapati Roh di tempat perlindungan satu hari.

 Kami saling memandang dan kami berdua tahu. Dia telah mengalami perkara buruk perlu beberapa saat baginya untuk menjadi mempercayai majikan dengan orang berhati emas." Anjing itu kini mengenakan ham, kacamata serta topi keledar. Gureghian menganggap jika anjing tersebut telah menjadi teman hidupnya dalam melayari banyak tempat hingga sampai sekarang.

 Dia dan anjing telah mendokumenkan banyak hal di perjalanan menggunakan kamera foto dan video dan memuat naiknya ke laman webnya yang bahkan telah dilihat lebih daripada lima juta penonton.



Menurutnya pemandangan luar biasa dan sangat mengesankan terletak di Southern Utah atau Northern Montana yang mempunyai glasier. Perjalanan ini akan selalu terkenang kerana tidak mempunyai tujuan perjalanan. 


Kisah Gureghian dan anjingnya ini bahkan telah terangkum dalam sebuah buku bertajuk 'Hues of my Vision'. Dalam buku tersebut banyak sekali kumpulan foto, peta dan kutipan. "Ada banyak matahari terbit, matahari terbenam, keindahan alam, dan bertemu anjing lain. Dari tiap adegan sangat menyentuh hati saya," kata Gureghian.

 Di setiap foto, Gureghian memberikan sekaligus peta dengan ikon anak panah di mana tempat tersebut diambil serta lengkap dengan tambahan kutipan.



0 komentar: