Minggu, 03 Mei 2015

Kemunculan Lubang Awan Bersaiz Raksasa Menggemparkan Australia.

 Saat itu, bulan November 2014, cuaca di wilayah Wonthaggi, Gippsland Victoria, Australia cukup cerah. Tapi tiba-tiba, beberapa penduduk sekitar melihat penampakan aneh di langit. Mereka melihat lubang awan raksasa yang aneh. Fenomena awan itu semakin menarik apabila lubang raksasa dihiasi dengan tompok pelangi di dalamnya. Tidak dapat tidak, fenomena aneh itu terus memunculkan kekaguman sekaligus kebingungan netizen di media sosial.

Fenomena awan jarang itu dikenali sebagai Fallstreak Hole, atau lubang awan. Pengguna media sosial pun beramai-ramai mendakwa fenomena itu sebagai 'pelantikan' awan.

"Pelantikan di sini !. Awan aneh dengan pelangi terjadi di Wongthaggi saat ini, "tulis salah satu pengguna Twitter. Sementara itu, pengguna yang lain pun menanyakan apa yang sebenarnya berlaku di wilayah itu.


 
Fenomena aneh itu, menurut para pakar yang dikutip Science Magazine, disebabkan oleh fenomena yang disebut 'pembenihan'. Hal ini terjadi, apabila pesawat terbang melalui awan yang menyebabkan zarah ais membekukan di udara.

Sedangkan Biro Meteorologi Australia mengatakan fenomena aneh awan itu terbentuk, apabila suhu air pada awan di bawah titik beku.

"Tetapi, air belum membeku kerana kekurangan zarah teras ais," jelas Michael Efron disiarkan dari Fairfax Media.

Berkaitan fenomena warna pelangi yang ada di tengah lubang awan aneh itu, Efron menjelaskan, flek warna itu sering disebut dengan permainan warna yang juga boleh didapati pada benda alam seperti cengkerang laut, buih sabun, dan sayap rama-rama.

"Jenis permainan warna awan itu terjadi pada awan tahap tinggi dengan lenturan. Ini bermakna, titisan air merupakan kumpulan cahaya, "terang dia.

Catatan Biro Meteorologi Australia menunjukkan fenomena awan aneh itu memang jarang terjadi, sehingga wajar membuat takjub penduduk sekitar.

Fenomena awan aneh sebelumnya terjadi pada awal Oktober 2014 di wilayah Perth. Sedangkan pada Mei 2014 lalu, juga terjad fenomena awan aneh yang terbentuk di California Utara, yang kemudian mencetuskan perdebatan konspirasi UFO.






0 komentar: