Jumat, 22 Mei 2015

Kisah Derita Gadis Remaja Cacat Otak Diikat Keluarga Seumur Hidupnya.

Seorang gadis remaja berasal dari  China diikat oleh keluarganya sendiri agar dia tidak menyakiti dirinya sendiri. Gadis remaja bernama Xiaoyu itu mengalami kecacatan otak secara kekal selepas mengalami demam tinggi pada masa bayi berusia lapan bulan.
 Sang ayah bernama Yang berkata keadaan kesihatan anaknya semakin merosot. Dia sering kejang setiap hari. Kerana tidak punya kos, Yang sampai menjual babi ternaknya untuk rawatan perubatan di bandar. Belakangan, penyakit Xiaoyu diketahui bernama vasospasme serebral, dikutip  dari Asiaone.
 Sebagai keluarga miskin, Yang hanya sanggup menebus ubat tahan sakit untuk merawat Xiaoyu di rumah. Ketika berusia 1 tahun, gadis malang itu terjatuh dari tempat tidur, dan semenjak itu dia tidak dapat berkomunikasi. 
Demi keselamatan dirinya, Yang lantas mengikatnya ke tingkap depan dapur saat di dalam rumah. Dan diikat ke pokok saat Yang keluar rumah.
 Satu-satunya tanda berkomunikasi yang boleh dilakukan Xiaoyu adalah dengan mengangkat kepalanya dan bergeleng. "Dia akan lari jika saya tidak menahannya. Saya tidak punya cara alternatif untuk mengatasi masalah," kata Yang.



0 komentar: