Selasa, 19 Mei 2015

Misteri Batu Bergerak Sendiri Dalam Musim Sejuk




Batu-batu misteri itu tersebar di Racetrack Playa, Death Valley, California. Sebuah jejak berpola zig-zag merupakan sebuah bukti bahawa batu ini telah berpindah sejauh 250 meter hanya dalam satu kali musim sejuk saja. Ada sekitar 150 batu besar seperti itu namun tak seorang pun pernah melihat batu-batu itu bergerak.

 

Pada tahun 1972 sejumlah saintis datang untuk meneliti batu misteri tersebut. Meraka menamai kumpulan batu dan melakukan survey selama 7 tahun. Sebuah batu seberat 350 Kg mereka beri nama Karen. Selama diteliti, Karen tidak bergerak sama sekali.hahaha saksikan dulu video tentang penemuan batu misteri ini . layannnn!!!




  Namun, satu tahun kemudian selepas kajian tersebut, mereka kembali ke tempat tersebut dan mendapati Karen hilang. Karen kemudian ditemukan sekitar lebih dari setenggah batu dari tempat Karen sebelum dijumpai.

 

Pasukan penyelidik terus mempelajari fenomena tersebut dan mereka yakin bahawa musim sejuk dan angin kencang, yang boleh mencapai lebih dari 90 batu per jam, bertanggung jawab atas gerakan batu misteri itu.Percaya atau tidak terpulang pada anda untuk percayai .sumber










0 komentar: