Jumat, 29 Mei 2015

Muncul Penampakan Awan Misteri di Langit Texas.


 Baru-baru ini, bunyi misteri yang disebut-sebut suara Sangkakala mengemparkan dunia. Kini fenomena alam lain kembali mencuri perhatian netizen.

Penduduk Texas digemparkan penampakan yang luar biasanya hanya ada di filem-filem scientific fiction. Salah seorang netter mengambil gambar kejadian yang jarang berlaku itu dan memuat naiknya ke forum Reddit.




Foto itu kemudian tersebar ke media sosial dan mendapat begitu banyak komen. Foto itu seolah menunjukkan bahawa awan itu merupakan fenomena alien.

Kenyataannya, awan itu dikenali sebagai awan lenticular iaitu awan berbentuk kanta yang berada di lapisan troposfera dan kedudukannya tegak lurus dengan arah angin.

Awan ini mempunyai beberapa jenis seperti Altocumulus Standing Lenticularis (ACSL), stratocumulus Standing Lenticular (SCSL), dan Cirrocumulus Standing Lenticular (CCSL). Namun kerana bentuknya yang tidak seperti awan biasa, mereka sering mengira sabagai penampakan Unidentified Flying Object (UFO).

Jadi, fenomena ini sebenarnya adalah perkara wajar dan tidak perlu dirisaukan. Meskipun demikian, awan ini berbahaya bagi penerbangan  kerana boleh menyebabkan pergolakan yang hebat.



0 komentar: