Jumat, 15 Mei 2015

Wanita Ini Punyai Rambut Afro Terbesar Didunia.



Afro adalah salah satu jenis rambut yang terbilang paling unik di dunia. Biasanya pemilik rambut afro adalah orang kulit hitam. Di malaysia, rambut afro lebih dikenal dengan sebutan rambut kerinting.

Merawat rambut afro bukanlah perkara mudah. Wajar saja, memandangkan rambut afro mempunyai ciri keriting halus yang super mengembang. Namun, Aevin Dugas, warga New Orleans, Louisiana, sepertinya tergolong pemilik rambut afro yang tegar. Tidak dinafikan, ia memegang Guinness World Record untuk rambut afro terbesar di dunia.

Rambut Dugas mempunyai ukuran lingkar kepala 122 cm. Itu lebih besar daripada bola lampu disko. Bahkan banyak yang menganggarkan tubuh Dugas sendiri boleh masuk ke dalam rambutnya.

Perempuan 38 tahun yang berprofesion sebagai pekerja sosial itu mengaku telah menjaga rambutnya selama 14 tahun. Keputusan itu ia ambil setelah melihat foto si ibu yang juga berambut afro. Sejak itulah, ia ingin sekali mempunyai rambut seperti ibunya.

Namun, sebagai perempuan, Dugas juga pernah menginginkan gaya rambut yang berbeza. "Satu masa, saya pernah menginginkan rambut lurus, tapi entah kenapa prosesnya gagal sepenuhnya. Kulit kepala saya terasa terbakar oleh bahan kimia untuk meluruskan rambut," katanya. Semenjak itu, Dugas enggan mengenakan bahan kimia apa pun di kelapanya dan membiarkan rambutnya mengembang secara semulajadi.

"Entah mengapa, tapi saya begitu bangga saat ada anak kecil yang terkagum melihat dengan rambut saya dan bahkan ingin mempunyai rambut yang sama kelak saat ia besar," katanya.

Pon begitu Dugas mengakui dirinya sempat kelewatan dalam menjalani beberapa aktiviti kerana rambutnya. Misalkan saja saat memandu kereta. Ia kerap mengalami kesulitan melihat ke depan dengan jelas kerana terhalang oleh rambut besarnya di dalam kereta. Tidak jarang, rambut Dugas tersangkut ranting pohon yang ia lalui sepanjang jalan dan pastinya mendapat perhatian lebih dari orang-orang saat berada di restoran, salun, atau tempat-tempat awam yang lain.

"Saat berada dalam kapal terbang, saya akan mengikatnya supaya tidak mengenai wajah penumpang lain. Saya bahkan pernah ditampar orang dalam sebuah konsert kerana rambut saya yang menghalang pandangannnya. Meski begitu, saya tetap tidak akan mengubah gaya rambut ini," katanya.









0 komentar: