Kamis, 11 Juni 2015

5 Lampu Isyarat Paling Unik dan Pelik di Dunia.



Keadaan jalan yang semakin sesak setiap hari, seringkali membuat jenuh para pengguna jalan. Perkara tersebut semakin parah, dengan banyaknya traffic light (lampu Isyarat) di jalan ibu kota.

Namun, perkara berbeza berlaku pada lima lampu Isyarat terunik ini. Dengan tujuan memberikan inovasi baru, serta membuat para penunggang semakin selesa untuk mematuhi peraturan ini, beberapa negara telah mewujudkan traffic light dengan bentuk dan kegunaan tidak seperti biasanya.

Berikut, lima lampu Isyarat yang terunik dan pelik di dunia :

1. UniSignal Traffic Light


Lampu  Isyarat hadir dengan tiga rekaan bentuk berbeza pada setiap warna. Lampu  Isyarat ini dinilai mampu memberikan petunjuk bagi pengguna buta warna.


 

2. Countdown Traffic Light

 

Lampu 
Isyarat ini memberikan petujuk lamanya lampu merah menyala, sehingga penunggang diharapkan mampu mengambil tindakan sesuai dengan lampu yang menyala dengan tepat.


3. Projected Traffic Light


 
Alat ini memberikan gambar ilustrasi orang untuk melintas jalan, apabila lampu 
Isyarat menyala. Sehingga, penunggang boleh berhenti di belakang garis, sesuai dengan peraturan yang telah ditetapkan.


4. Hourglass Traffic Light



 

Dengan mod jam pasir, lampu 
Isyarat ini kelihatan unik dan pelik. Mempunyai fungsi penggunaan masa, sehingga pengguna jalan raya dapat berhenti dan berjalan dengan tepat.


5. Droplet Traffic Light



 
Lampu 
Isyarat ini menyala dengan tenaga solar. Menariknya, lampu ini mampu menunjukkan suhu udara, serta dapat memaparkan berita bagi para pengguna jalan.



0 komentar: